Norges beste utsikt

Akkurat nå befinner jeg meg i Langesund. Vi er nemlig på besøk hos bestemor. Jeg og søstrene mine kom her på torsdag i sist uke, også kom mamma og far på mandag denne uka. Siden vi kom har vi bare solt oss, vært mye ute og vært på joggeturer. Været er så fint her i Langesund, vi har sol hver dag og det er godt og varmt. Ordentlig norsk og god sommer. På tirsdag reiste familien og bestemor til Sverige på snopehandling. Det finnes ikke en bedre plass som selger godteri enn Sverige. Der er godteributikkene digre og utvalget er så stort. Når du er i godteributikkene føles det ut som at du er i godterihimmelen. Så først handler vi snop i Svinesund før vi turer den videre til Nordbysenteret der vi spiser lunsj og shopper.

På onsdag gjorde vi noe ordentlig kjekt og spennende. Vi var nemlig på tur til Gaustatoppen. Telemarks høyeste fjell! Da vi våknet var det litt overskyet men når vi kom nærmere og nærmere ble bare været bedre og bedre. Bilturen fra Langesund og til Gaustatoppen tok 2,5 time. Vi startet å gå opp til Gaustatoppen klokka 12. Turen startet med en veldig slak og fin oppoverbakke. Og under hele turen var det bare slakt oppover, det var helt fantastisk terreng. Det var aldri ordentlig bratt, og stiene var lette og gode å gå på. Underveis på hele turen hadde vi små bensinstopp der vi fikk hver vår seigmenn og en liten slurk med vann. Så var det videre. Desto lenger vi kom opp desto mer så vi av naturen, og utsikten ble bare bedre og bedre for hvert skritt.

Etter 2 timer og 33 minutter var vi på toppen. For en utsikt det var på toppen! Vi kunne se kjempe langt, helt til Oslo. Fra toppen er det 360 graders utsikt, og i klarvær ser vi 1/6 av hele Norge.

Det var så deilig å komme opp på toppen og bare se den fantastiske utsikten. På toppen blåste det litt, og når vi var så høyt oppe var det mye kaldere der enn nede med parkeringsplassen. Så da var det på med ullgenser og tynn boblejakke. Vi satte oss ned på en benk, og fant frem nistepakken. På tur finnes det ikke noe bedre enn rundstykke med salami. Vi hadde også med 5 brusbokser, tom & jerry kjeks, chips, sukkererter, epler og gulrøtter. I tillegg kjøpte vi vafler på kafeen som var på toppen.

Etter en stund med lunsj gikk vi videre til vi var helt på toppen. For kafeen lå 50 meter fra toppen. Så etter 1 minutt var vi helt på toppen. Utsikten var bare helt ubeskrivelig vakker og vi kunne se så utrolig langt. På toppen tok vi en del bilder før vi startet å gå ned igjen. Da var klokka 5. Men vi skulle nemlig ikke gå ned, vi skulle ta en kabelbane ned. Vi var litt slitne etter turen, og tenkte at når vi først var her måtte vi prøve den. Men vi tok den ikke før nærmere seks for køen var så lang. Turen ned med «toget» tok rundt 15-20 minutter, og når vi hadde kommet ned måtte vi ta et nytt tog som tok ut til utgangen. Da vi kom ut tok vi en buss opp til parkeringsplassen, fordi der vi kom ut fra kabelbanen lå et stykke fra parkeringsplassen. Så når klokka var rett over halv sju reiste vi tilbake til Langesund.

Dette er den aller kjekkeste fjellturen jeg har vært på, den passer for alle og selve turen er på 5,3 km. Terrenget var utrolig bra og lettvint å gå i, og det var aldri veldig bratt. Jeg anbefaler virkelig denne turen, og håper at mange av dere går opp her en gang. For dette er virkelig et minne for livet.