En minnerik tur til Norges fineste turisthytte!

Hei! Siden det var meldt så fint vær på lørdag bestemte jeg og Mariann at vi ville gå på tur inn til ei hytte og overnatte der ei natt. Mariann hadde funnet en kjempefin hytte. Så på lørdags morgen reiste vi med bil til Eikebrekka i Bjerkreim, like ved Stavtjørn. Vi skulle ut på en 10,5 km løype. Vi startet klokka 11 og været var helt nydelig. Sola strålte så fint og himmelen var blå uten noen skyer. Bedre kunne det ikke bli.

Jeg synes det er så deilig å være ute når det er fint vær og da er det helt perfekt å gå på tur. Siden vi skulle på en ganske lang tur bestemte vi oss for å ta med Kenzo. Han elsker virkelig å gå på tur så dette er midt i blinken for han. Vi startet å gå innover en ganske steinete sti før vi kom videre til en bedre sti. Starten av turen var litt opp og ned, og når vi kom vekk fra det steinete partiet var det en ganske lang stigning. Vi skulle gå opp en veldig lang og litt bratt bakke. Og det gikk veldig fint og vi hadde et ganske godt og jevnt tempo opp hele bakken.

Når vi kom på toppen tok vi oss en pause det vi spiste Kvikk Lunsj, snop og drakk litt vann. Etterpå var det på’n igjen. Nå var terrenget ganske flatt med litt stigning før vi skulle over et lite fjell. Når vi var på toppen la vi merke til noen som gjetet på sauer. Så da ble vi med. Vi kunne ikke akkurat gå forbi alle sauene for da hadde det blitt kaos for bøndene. Vi fulgte dem ganske lenge, til de kom til en hytte der sauene skulle være. Nå skulle vi gå videre 30 minutter før vi var fremme. Desto nærmere vi kom desto kjekkere var det. For hytta kom mer og mer til syne.

Og endelig etter 4 timer var vi fremme med den fantastisk flotte hytta. Den var ordentlig moderne og kjempestor med store flotte vinduer og panoramautsikt. Vi var ganske varme etter turen så vi bestemte oss for å ta oss en dukkert i elven som renner nedenfor hytta. Det var veldig kaldt men veldig forfriskende. Da vi var ferdige å bade satte vi oss ned på fremsiden av hytta og hadde noen skiver med nugatti. Å sitte der var bare helt idyllisk. Solen strålte, himmelen var blå og naturen var så vakker. Samtidig som en kjempestor og fin elv rant forbi. Etterpå bestemte vi oss for å sole oss, og etterhvert tok vi oss en dukkert til. Det var så deilig å ligge å sole oss fordi det var så varmt og godt. Sommerfølelsen var der.

Neste dag våknet vi klokka halv ni, spiste frokost og startet å pakke. De fleste som sov på hytta gikk hjem igjen etter de hadde spist frokost, som var rundt klokka ti. Men jeg og Mariann skulle vente på foreldrene hennes, så vi hadde hytta for oss selv i rundt 2 timer før de kom. Når de kom frem hadde vi litt mat før vi gikk hjem igjen. Veien tilbake føltes mye kortere og tiden gikk fort. På vei tilbake brukte vi 3,5 time. Dette har vært en utrolig kjekk tur, og jeg anbefaler virkelig turen opp til Kvitlen turisthytte.