En minnerik tur til Norges fineste turisthytte!

Hei! Siden det var meldt så fint vær på lørdag bestemte jeg og Mariann at vi ville gå på tur inn til ei hytte og overnatte der ei natt. Mariann hadde funnet en kjempefin hytte. Så på lørdags morgen reiste vi med bil til Eikebrekka i Bjerkreim, like ved Stavtjørn. Vi skulle ut på en 10,5 km løype. Vi startet klokka 11 og været var helt nydelig. Sola strålte så fint og himmelen var blå uten noen skyer. Bedre kunne det ikke bli.

Jeg synes det er så deilig å være ute når det er fint vær og da er det helt perfekt å gå på tur. Siden vi skulle på en ganske lang tur bestemte vi oss for å ta med Kenzo. Han elsker virkelig å gå på tur så dette er midt i blinken for han. Vi startet å gå innover en ganske steinete sti før vi kom videre til en bedre sti. Starten av turen var litt opp og ned, og når vi kom vekk fra det steinete partiet var det en ganske lang stigning. Vi skulle gå opp en veldig lang og litt bratt bakke. Og det gikk veldig fint og vi hadde et ganske godt og jevnt tempo opp hele bakken.

Når vi kom på toppen tok vi oss en pause det vi spiste Kvikk Lunsj, snop og drakk litt vann. Etterpå var det på’n igjen. Nå var terrenget ganske flatt med litt stigning før vi skulle over et lite fjell. Når vi var på toppen la vi merke til noen som gjetet på sauer. Så da ble vi med. Vi kunne ikke akkurat gå forbi alle sauene for da hadde det blitt kaos for bøndene. Vi fulgte dem ganske lenge, til de kom til en hytte der sauene skulle være. Nå skulle vi gå videre 30 minutter før vi var fremme. Desto nærmere vi kom desto kjekkere var det. For hytta kom mer og mer til syne.

Og endelig etter 4 timer var vi fremme med den fantastisk flotte hytta. Den var ordentlig moderne og kjempestor med store flotte vinduer og panoramautsikt. Vi var ganske varme etter turen så vi bestemte oss for å ta oss en dukkert i elven som renner nedenfor hytta. Det var veldig kaldt men veldig forfriskende. Da vi var ferdige å bade satte vi oss ned på fremsiden av hytta og hadde noen skiver med nugatti. Å sitte der var bare helt idyllisk. Solen strålte, himmelen var blå og naturen var så vakker. Samtidig som en kjempestor og fin elv rant forbi. Etterpå bestemte vi oss for å sole oss, og etterhvert tok vi oss en dukkert til. Det var så deilig å ligge å sole oss fordi det var så varmt og godt. Sommerfølelsen var der.

Neste dag våknet vi klokka halv ni, spiste frokost og startet å pakke. De fleste som sov på hytta gikk hjem igjen etter de hadde spist frokost, som var rundt klokka ti. Men jeg og Mariann skulle vente på foreldrene hennes, så vi hadde hytta for oss selv i rundt 2 timer før de kom. Når de kom frem hadde vi litt mat før vi gikk hjem igjen. Veien tilbake føltes mye kortere og tiden gikk fort. På vei tilbake brukte vi 3,5 time. Dette har vært en utrolig kjekk tur, og jeg anbefaler virkelig turen opp til Kvitlen turisthytte.

Hipp Hurra, i dag er det 17.mai!

Gratulerer så mye med dagen til alle sammen! 17.mai er en fantastisk dag der man går i tog sammen med klassen og venner, koser seg med familie, barn som springer rundt og koser seg, og der is er en stor del av dagen. Dagen min startet klokka halv ni ved Gjesdalhallen. Jeg skulle gå i tog sammen med 10. trinn. Dette vil bli mitt siste år i tog, for når jeg starter på vgs går man ikke i tog. Neste gang blir nok når jeg er russ. For meg er å gå i tog en av de viktigste tingene denne dagen. Det er noe med stemningen rundt toget. Alle smiler, stråler og veiver med flagget og hyller Norges bursdag. Det er så kjekt å gå i tog, og se alle som står langs veiene så fine og flotte med Norges nasjonaldrakt og roper: Hipp Hurra!

Videre reiste vi til Bærland skole, der ungene skulle få lov til å leke og gjøre de aktivitetene som er lagt i stand. Jeg snakket med masse kjente, spiste masse is og kake. Det går ikke an å feire 17.mai uten is. Is er en så stor del, for i dag kan jeg spise så mye jeg vil. Til nå har jeg spist tre, men flere skal det bli.

Når vi var ferdige på Bærland skole gikk vi ned til faster for å spise mat og kose oss. Til mat skulle vi ha koldtbord, og til dessert skal vi ha ulike kaker og mer is. Senere i dag skal jeg gå i folketoget klokka fire og nyte resten av dagen med venner og familie.

Jeg håper at alle koser seg masse i dag og at dere nyter denne vakre dagen sammen med familie og venner. Og husk, SPIS IS!

Påskeeggjakt!

Hei, endelig er det påskeferie, og jeg kjenner at det er så deilig med ferie. Siden fredag har jeg kost meg masse sammen med familie og venner. På onsdag reiste jeg og familien til Langesund der bestemor bor. Her var også familien fra Trondheim og London. Og det var så koselig å se alle sammen igjen. Siden onsdag har vi bare slappet av og vært i badeparken her på hotellet i Langesund. Å gå på dette badelandet er alltid et must når vi er her.

I dag har vi vært på påskeeggjakt. Jeg, familien min, Scarlett og de fra Trondheim har gått en tur i skogen. Det var så deilig å gå på tur, ihvertfall når det var så fint vær. Vi startet å gå tur klokka tolv, og gikk innover i en skog. Da vi hadde kommet et stykke stoppet vi. Det var her basen for påskeeggjakten skulle være. Onkel Marius og far skulle lage kart som vi skulle følge for å finne eggene. Da de var ferdige, gikk vi ungene litt vekk sånn at de kunne gjemme eggene. Så etter en stund var påskeeggjakten i gang!

Alle ungene løp rundt forbi og lette febrilsk etter eggene. Og det vi ikke visste var at de var mye bedre gjemt enn det vi trodde. Jeg klarte ganske lett å finne to egg, som ikke var mine. Men de 4 andre var veldig vanskelige. Jeg lette og lette,  gikk frem og tilbake. Men klarte allikevel ikke å finne dem.

Så sa far til meg: Du har gått forbi egget ditt mange ganger, og du har vært nærme alle gangene. Da begynte jeg å tenke på hvor jeg hadde lett mest og gått frem og tilbake. Og med en gang jeg fant ut hvor det var, gikk jeg bort, og fant egget mitt. Egentlig lå det litt synlig, men jeg tror at når du leter ganske fort så blir du litt blind. Jeg ble ihvertfall det. Jeg ble veldig glad da jeg fant egget mitt, og det var fylt med masse godt snop. Etter jakten, satte vi oss ned, spiste snop og slappet av. Så litt senere før vi gikk hjem hadde vi et par runder med boksen av.

Det var en kjempekoselig tur i finværet. Og jeg kjente at påskestemningen var der. Det er ikke påske uten påskeeggjakt. Nå senere i dag skal vi ha bursdagsselskap for søskenbarnet mitt Amalie.

10. klasse droppet skolebenken og reiste i slalombakken

I dag har jeg, klassen min og nesten hele 10. trinn hatt skidag. Denne dagen har vært etterlengtet lenge. I sekken pakket jeg med meg kjeks, kvikklunsj, kakao og mat. Vi reiste fra skolen klokka 8:15 og var fremme ved Stavtjørn rundt 9:15. Alle kunne velge mellom å stå i trekket, gå på langrenn eller være ute i snøen og leke.

Jeg valgte selvfølgelig slalom. Selv om jeg liker godt å gå på langrenn, liker jeg også veldig godt slalom. Og det som er et ekstra pluss med slalom er at du slipper å gå i oppover bakkene, hehe. Sammen skulle jeg renne i lag med mine tre gode venninner, Gøril, Sandra og Anette. Det som var ekstra spennende var at Anette aldri har stått på slalom før, så jeg skulle lære henne.

Dagen i dag har vært kjempe kjekk. Da vi kom frem var det utrolig mye tåke, som gjorde at vi nesten ikke så noen ting når vi rant. Men det gikk greit. Anette var veldig flink, og ga aldri opp uansett hvor mye hun datt. Og hun ble bedre og flinkere ut over dagen. Rundt i 11:30 tiden tok vi oss en god matpause med kakao, brus, hjemmelaget skoleboller, mat, kvikk lunsj og kjeks.

Så fortsatte vi videre, og tåken begynte endelig å forsvinne. Og nå kunne du endelig se godt hvor du rant. Men det startet å regne i slutten, så vi ble ganske blaute. Så når klokka var rundt 13:00 skulle vi reise hjem. Men jeg og Sandra ville renne mer, så vi spurte de som jobbet der om de kunne skru på trekket igjen, sånn at vi fikk en siste tur. Og det gjorde de! Så da fikk vi hele trekket for oss selv, og det var kjempe kjekt.

Det er veldig kjekt å ha en sosial dag der man ikke trenger å tenke på skolen. Nå som det nærmer seg slutten av ungdomsskolen har vi så sykt mange prøver, tentamener og eksamener. Så da er det ekstra godt å lette litt på skuldrene og bare kose seg en dag i snøen med venner.

En magisk morgen!

Hei, for et fantastisk fint vær vi har. Det er så deilig med sol og minusgrader. Og nå har det også kommet snøforhold i skiløypene i Brekko. Så jeg og far bestemte at vi skulle ta oss en morgentur i Brekko. Vi reiste hjemmenfra klokka halv ti, og var der oppe rett før klokka ti. Da var det allerede kommet kjempe mange voksne og barn, og den øverste parkeringsplassen var nesten full.

Vi startet å gå, og løypene var helt fantastiske. Det var skikkelig idyllisk. Vi gikk rundt i løypene mens vi så soloppgangen komme stigende mellom fjellene. Snø hadde lagt seg på trærne og det var som et eventyrland. Vi gikk to rolige turer gjennom den lengste løypa. Kjempekjekt å gå på ski igjen, i løpet av året har jeg bare hatt en skitur.

Har du lite å gjøre i dag, da anbefaler jeg å reise til Brekko. Det er så fint der.