Støtt brystkreft!

Nå er vi allerede i oktober, tenk at det bare er 2 måneder til jul og desember. Oktober er brystkreftens måned. Og jeg synes det er så utrolig viktig å støtte brystkreft! Etter skolen i dag, gikk jeg og Mariann inn på Amfi og kjøpte oss hver vår rosa kopp. For å støtte brystkreftsaken. Koppen kostet 99 kr og overskuddet går rett til støtte for brystkreft. Jeg synes at alle burde støtte brystkreft.

Gå og kjøp en kopp, gå med rosa sløyfe eller kjøp en nøkkelring med rosa sløyfe. Det er så viktig! På Feel selger de også andre ting som støtter brystkreft, som rosa myke pledd, duftlys og kopper.

Norges beste utsikt

Akkurat nå befinner jeg meg i Langesund. Vi er nemlig på besøk hos bestemor. Jeg og søstrene mine kom her på torsdag i sist uke, også kom mamma og far på mandag denne uka. Siden vi kom har vi bare solt oss, vært mye ute og vært på joggeturer. Været er så fint her i Langesund, vi har sol hver dag og det er godt og varmt. Ordentlig norsk og god sommer. På tirsdag reiste familien og bestemor til Sverige på snopehandling. Det finnes ikke en bedre plass som selger godteri enn Sverige. Der er godteributikkene digre og utvalget er så stort. Når du er i godteributikkene føles det ut som at du er i godterihimmelen. Så først handler vi snop i Svinesund før vi turer den videre til Nordbysenteret der vi spiser lunsj og shopper.

På onsdag gjorde vi noe ordentlig kjekt og spennende. Vi var nemlig på tur til Gaustatoppen. Telemarks høyeste fjell! Da vi våknet var det litt overskyet men når vi kom nærmere og nærmere ble bare været bedre og bedre. Bilturen fra Langesund og til Gaustatoppen tok 2,5 time. Vi startet å gå opp til Gaustatoppen klokka 12. Turen startet med en veldig slak og fin oppoverbakke. Og under hele turen var det bare slakt oppover, det var helt fantastisk terreng. Det var aldri ordentlig bratt, og stiene var lette og gode å gå på. Underveis på hele turen hadde vi små bensinstopp der vi fikk hver vår seigmenn og en liten slurk med vann. Så var det videre. Desto lenger vi kom opp desto mer så vi av naturen, og utsikten ble bare bedre og bedre for hvert skritt.

Etter 2 timer og 33 minutter var vi på toppen. For en utsikt det var på toppen! Vi kunne se kjempe langt, helt til Oslo. Fra toppen er det 360 graders utsikt, og i klarvær ser vi 1/6 av hele Norge.

Det var så deilig å komme opp på toppen og bare se den fantastiske utsikten. På toppen blåste det litt, og når vi var så høyt oppe var det mye kaldere der enn nede med parkeringsplassen. Så da var det på med ullgenser og tynn boblejakke. Vi satte oss ned på en benk, og fant frem nistepakken. På tur finnes det ikke noe bedre enn rundstykke med salami. Vi hadde også med 5 brusbokser, tom & jerry kjeks, chips, sukkererter, epler og gulrøtter. I tillegg kjøpte vi vafler på kafeen som var på toppen.

Etter en stund med lunsj gikk vi videre til vi var helt på toppen. For kafeen lå 50 meter fra toppen. Så etter 1 minutt var vi helt på toppen. Utsikten var bare helt ubeskrivelig vakker og vi kunne se så utrolig langt. På toppen tok vi en del bilder før vi startet å gå ned igjen. Da var klokka 5. Men vi skulle nemlig ikke gå ned, vi skulle ta en kabelbane ned. Vi var litt slitne etter turen, og tenkte at når vi først var her måtte vi prøve den. Men vi tok den ikke før nærmere seks for køen var så lang. Turen ned med «toget» tok rundt 15-20 minutter, og når vi hadde kommet ned måtte vi ta et nytt tog som tok ut til utgangen. Da vi kom ut tok vi en buss opp til parkeringsplassen, fordi der vi kom ut fra kabelbanen lå et stykke fra parkeringsplassen. Så når klokka var rett over halv sju reiste vi tilbake til Langesund.

Dette er den aller kjekkeste fjellturen jeg har vært på, den passer for alle og selve turen er på 5,3 km. Terrenget var utrolig bra og lettvint å gå i, og det var aldri veldig bratt. Jeg anbefaler virkelig denne turen, og håper at mange av dere går opp her en gang. For dette er virkelig et minne for livet.

En morsom og kjekk båttur!

Hei og god sommer! Det er så utrolig deilig med sommerferie, kjenner at det er fortjent etter et kjempe kjekt men travelt år på GUS. Dessverre har ikke lykken vært helt med oss. Da ferien startet regnet det hver eneste dag, og det føltes mer ut som at det var høst enn sommer. Men de siste 2-3 dagene har sommerværet endelig kommet. De siste dagene har jeg bare slappet av, badet med venner, solt meg, spilt volleyball, egentlig bare hatt det helt fantastisk og bare tatt livet med ro. Det er så kjekt når det er fint vær, og jeg elsker å være ute med venner å gjøre masse kjekke ting. Som å bade, slappe av og sole seg og dra på piknik med venner.

Siden det var så fint vær i dag var jeg på båttur på Edlandsvatnet sammen med Mariann, Sandra og Torjus. Vi har en liten gummibåt som er veldig kjekk å kjøre med. Vi har 2 motorer, en liten og en stor. I dag brukte vi den store motoren for det er den som er raskest og kjekkest å kjøre med. Vi startet i halv ett tiden, og det var så kjekt å endelig kunne kjøre båten igjen. Sist jeg kjørte den var for rundt to år siden. Vi kjørte ganske mange runder på vannet og hele tiden kjørte vi fra 35-40 km/t. Etterhvert begynte det å bli litt bølger, noe som gjorde at det ble enda kjekkere. Bølgene varte en ganske god stund før de sakte men sikkert forsvant igjen.

Etter 2 timer var vi fornøyde og nå skulle far og mine to søsken kjøre med båten. Ganske viktig at alle får prøve båten når den først er på vannet;) Jeg håper at alle nyter finværet mens det er her og at alle får en strålende sommerferie;)!

En minnerik tur til Norges fineste turisthytte!

Hei! Siden det var meldt så fint vær på lørdag bestemte jeg og Mariann at vi ville gå på tur inn til ei hytte og overnatte der ei natt. Mariann hadde funnet en kjempefin hytte. Så på lørdags morgen reiste vi med bil til Eikebrekka i Bjerkreim, like ved Stavtjørn. Vi skulle ut på en 10,5 km løype. Vi startet klokka 11 og været var helt nydelig. Sola strålte så fint og himmelen var blå uten noen skyer. Bedre kunne det ikke bli.

Jeg synes det er så deilig å være ute når det er fint vær og da er det helt perfekt å gå på tur. Siden vi skulle på en ganske lang tur bestemte vi oss for å ta med Kenzo. Han elsker virkelig å gå på tur så dette er midt i blinken for han. Vi startet å gå innover en ganske steinete sti før vi kom videre til en bedre sti. Starten av turen var litt opp og ned, og når vi kom vekk fra det steinete partiet var det en ganske lang stigning. Vi skulle gå opp en veldig lang og litt bratt bakke. Og det gikk veldig fint og vi hadde et ganske godt og jevnt tempo opp hele bakken.

Når vi kom på toppen tok vi oss en pause det vi spiste Kvikk Lunsj, snop og drakk litt vann. Etterpå var det på’n igjen. Nå var terrenget ganske flatt med litt stigning før vi skulle over et lite fjell. Når vi var på toppen la vi merke til noen som gjetet på sauer. Så da ble vi med. Vi kunne ikke akkurat gå forbi alle sauene for da hadde det blitt kaos for bøndene. Vi fulgte dem ganske lenge, til de kom til en hytte der sauene skulle være. Nå skulle vi gå videre 30 minutter før vi var fremme. Desto nærmere vi kom desto kjekkere var det. For hytta kom mer og mer til syne.

Og endelig etter 4 timer var vi fremme med den fantastisk flotte hytta. Den var ordentlig moderne og kjempestor med store flotte vinduer og panoramautsikt. Vi var ganske varme etter turen så vi bestemte oss for å ta oss en dukkert i elven som renner nedenfor hytta. Det var veldig kaldt men veldig forfriskende. Da vi var ferdige å bade satte vi oss ned på fremsiden av hytta og hadde noen skiver med nugatti. Å sitte der var bare helt idyllisk. Solen strålte, himmelen var blå og naturen var så vakker. Samtidig som en kjempestor og fin elv rant forbi. Etterpå bestemte vi oss for å sole oss, og etterhvert tok vi oss en dukkert til. Det var så deilig å ligge å sole oss fordi det var så varmt og godt. Sommerfølelsen var der.

Neste dag våknet vi klokka halv ni, spiste frokost og startet å pakke. De fleste som sov på hytta gikk hjem igjen etter de hadde spist frokost, som var rundt klokka ti. Men jeg og Mariann skulle vente på foreldrene hennes, så vi hadde hytta for oss selv i rundt 2 timer før de kom. Når de kom frem hadde vi litt mat før vi gikk hjem igjen. Veien tilbake føltes mye kortere og tiden gikk fort. På vei tilbake brukte vi 3,5 time. Dette har vært en utrolig kjekk tur, og jeg anbefaler virkelig turen opp til Kvitlen turisthytte.

Hipp Hurra, i dag er det 17.mai!

Gratulerer så mye med dagen til alle sammen! 17.mai er en fantastisk dag der man går i tog sammen med klassen og venner, koser seg med familie, barn som springer rundt og koser seg, og der is er en stor del av dagen. Dagen min startet klokka halv ni ved Gjesdalhallen. Jeg skulle gå i tog sammen med 10. trinn. Dette vil bli mitt siste år i tog, for når jeg starter på vgs går man ikke i tog. Neste gang blir nok når jeg er russ. For meg er å gå i tog en av de viktigste tingene denne dagen. Det er noe med stemningen rundt toget. Alle smiler, stråler og veiver med flagget og hyller Norges bursdag. Det er så kjekt å gå i tog, og se alle som står langs veiene så fine og flotte med Norges nasjonaldrakt og roper: Hipp Hurra!

Videre reiste vi til Bærland skole, der ungene skulle få lov til å leke og gjøre de aktivitetene som er lagt i stand. Jeg snakket med masse kjente, spiste masse is og kake. Det går ikke an å feire 17.mai uten is. Is er en så stor del, for i dag kan jeg spise så mye jeg vil. Til nå har jeg spist tre, men flere skal det bli.

Når vi var ferdige på Bærland skole gikk vi ned til faster for å spise mat og kose oss. Til mat skulle vi ha koldtbord, og til dessert skal vi ha ulike kaker og mer is. Senere i dag skal jeg gå i folketoget klokka fire og nyte resten av dagen med venner og familie.

Jeg håper at alle koser seg masse i dag og at dere nyter denne vakre dagen sammen med familie og venner. Og husk, SPIS IS!