Kjempegod julesnacks!

Hei!

Nå er det endelig Desember og ikke lenge til jul, kun 21 dager! Og når det nærmer seg jul, er det alltid godt med noe julesnacks å kose seg med. Det blir ikke jul uten julekaker, og jeg har en kjempe god oppskrift som jeg gjerne vil dele med dere. De siste årene har jeg laget kokosmakroner og det er så godt, og så lett å lage. Og det blir alltid en suksess her hjemme. Du trenger kun 3 ingredienser og det tar ikke lang tid å lage. Så i helga laget jeg og min venninne Kristin kokosmakroner. Det er alltid så koselig å gjøre noe sammen med noen, spesielt nå i jula:)

kokosmakrone-baking-2

Oppskrift på kokosmakroner:

• 3 eggehviter
  • 180 gram melis
  • 250 gram kokos

kokosmakrone-baking-3

Slik gjør du:

1. Sett på stekeovnen på 180 grader.
  2. Pisk eggehvitene sånn at de blir stive.
  3. Bland sammen melis og kokos sammen med eggehviten.
  4. Jeg bruker 1 spiseskje per makron. Og disse vil ikke bli noe særlig større i ovnen, så du kan bare legge dem ganske nærme hverandre på stekebrettet.
  5. Stekes i 10-12 minutter, de skal få en gyllen farge.

kokosmakrone-baking-4

Når jeg laget de denne gangen doblet jeg oppskriften sånn at Kristin også kunne få med seg litt hjem. Kos dere masse med bakingen hjemme, nyt hele desember sammen med familie og venner. Håper at dere prøver å lage disse, for det er virkelig verdt det. Lykke til!

kokosmakrone-baking-6

kokosmakrone-baking-5

Et minne for livet!

Fredag den 7. oktober reiste min klasse og A-klassen til Polen. Vi skulle på den populære polenturen som alle i 10. klasse får oppleve. Dette var en tur jeg lenge hadde gledet meg til og spart penger til. Jeg har også holdt på med forskjellige dugnader som å selge dopapir og tørkeruller.

Vi startet med å møte opp utenfor GUS klokka seks. Så tok turen oss videre i buss til Tananger og ferje til Hirtshals i Danmark. Båtturen gikk veldig bra. Vi fikk lugarer som vi skulle sove i, vi shoppet i taxfreen og hadde det veldig kjekt. Men uheldigvis ble ganske mange båtsyke.

På lørdag ville vi tilbringe hele dagen i bussen, for dette var en lang busstur. Vi sov, spiste snop, snakket, hørte på musikk og så noen filmer som handlet om konsentrasjonsleirene. Bussturen gikk ikke så veldig fort, men i sju tiden var vi fremme i Berlin. Alle fikk sine egne romkamerater og så spiste vi middag på hotellet. Her skulle vi sove en natt før vi reiste videre til Krakow.

Dagen etterpå tilbringer vi også i bussen, men denne bussturen var litt kortere enn den første. Vi gikk på en restaurant på et annet hotell og spiste middag, før vi etterpå hadde forskjellige sosiale leker utenfor hotellet som Hali Halo, Politi og Tyv og Slå på ringen. Veldig kjekt å gjøre noe sosialt, og så la vi oss.

sla-pa-ringen

hotell-i-krakow

Neste dag skulle vi besøke de to konsentrasjonsleirene Auchwitz og Birkenau. Dette ville bli de to plassene som ville gi oss mest inntrykk og det ga det virkelig. Vi hadde en guide som tok oss rundt i leirene. Her fikk vi se gasskamrene, der de brente de døde kroppene, piggtråd over alt, sko, briller, ting, hårbørster og hår som tilhørte fangene. Og tanken på alle disse tingene og om hvor mange fanger de faktisk hadde i disse leirene gjorde meg veldig trist og jeg fikk en vond følelse inni meg. Det er så synd på alle disse menneskene som måtte oppleve disse leirene, og hatet på jødene og alle de menneskerasene som ikke var den ariske rasen med blondt hår og blå øyne. Skjønner virkelig ikke hvorfor noen bare skjøt Hitler, men de var nok for redde og for hva som ville være konsekvensene etterpå. Det var faktisk noen som prøvde å bombe en offentlig plass der Hitler pleide å være, men rett før bomben falt gikk Hitler ut fra stedet og istedenfor ble mange mennesker hardt rammet istedenfor han.

tall-antall-fanger

Dette var veldig spennende og fascinerende å se, men samtidig veldig voldsomt og grufullt. Forferdelig at en person har hatet så mange personer og at så mange personer har blitt drept. Helt i slutten av turen i leirene hadde vi en seremoni der vi leste dikt, la ned blomster og hadde ett minutt stillhet. Det var et veldig rørende øyeblikk der det faktisk gikk ordentlig inn på meg hvor mange personer det var som hadde blitt drept og torturert, og da falt det et par tårer. Etter vi hadde besøkt disse to leirene spiste vi middag på en restaurant de hadde inne i Auchwitz.

minneseremoni-birkenau

piggtrad-auchwitz
birkenau

Da vi var ferdige å spise reiste vi alle sammen til sentrum i Krakow, for da fikk vi tre timer fritid til å gjøre hva vi ville. Jeg og to andre venninner gikk på et kjøpesenter og shoppet, pluss at på vei tilbake til møtestedet vi skulle møte de andre klokka seks, gikk vi i en gate og kjøpte hver vår is. Vi satte oss i bussen og reiste tilbake til hotellet og slappet av, for å være klar til en ny dag.

I dag skulle vi til saltgruvene. Og det var veldig kjekt å gå rundt i. Vi var i akkurat de samme gruppene som vi var i når vi var i konsentrasjonsleirene. Vi fikk hver vår guide, og jeg mener selv at min gruppe fikk den kuleste guiden. Hun tullet en del, lo og gjorde sånn at vi lo men samtidig holdt seg til fakta og at vi lærte ting. Så med vår guide ble det ekstra kjekt. Disse saltgruvene hadde flere hundre kilometer lange tunneler og rom, og hvis du skulle gå igjennom alt ville det ta 3 måneder. Heldigvis skulle ikke vi gå igjennom alle disse tunnelene. Vi så mange forskjellige figurer som var laget av stein men som smakte salt. Jeg vet om flere som slikket på figurene og veggene på grunn av den salte smaken. Det gjorde ikke jeg fordi tenk deg at de har 1 million besøkende i året og alle de vil også slikke. Litt ekkelt å tenke på at du kanskje har slikket på en plass som mange andre har slikket på før deg. Denne turen i saltgruvene tok 2,5 time.

Rett etter vi var ferdige reiste vi til sentrum i Krakow for å spise lunsj. Den lunsjen ble på Hard Rock Cafe. Jeg bestille chicken fajitas og det var kjempegodt. Vi var så heldige at Turid spanderte på alle. Da alle var ferdige å spise skulle vi gå til et museum som heter Schindlers fabrikk. Oskar Schindler var en mann som eide en fabrikk som laget kjeler og andre kjøkkenredskaper. Han hjalp mange jøder, sånn at jødene fikk jobb på hans fabrikk istedenfor å komme til konsentrasjonsleiren. Museumet var veldig stort og ganske kult. De hadde ordnet det ordentlig bra til. Men vi fikk veldig liten tid på museumet så derfor forstod vi ikke alt som var på museumet. Grunnen til vi hadde liten tid var fordi vi skulle rekke å komme til et hotell.

Der skulle vi danse folklore dans, altså polsk folkedans. Når vi nådde frem til hotellet fikk vi servert god middag og dessert, før danserne kom inn. De hadde på seg fine drakter og det var veldig kjekt å se når de danset for oss. De startet først med å vise oss noen danser før de gikk rundt og velgte hvem de ville danse med. Jeg var en av dem som ble valgt. Jeg var egentlig ganske nervøs for at jeg skulle gjøre feil, for jeg hadde aldri danset sånn før. Men det gikk kjempebra og han som jeg danset med ledet meg kjempefint igjennom dansen sånn at jeg skjønte hva jeg skulle gjøre.

Nå i ettertid er jeg kjempe glad for at jeg var en av dem som ble valgt. Men selv om det var bare noen som ble valgt opp, fikk alle bli med å danse på den siste dansen. Da var det fellesdans der vi blant annet danset polka. Dette var den kjekkeste kvelden jeg hadde på polenturen. Så etter vi hadde danset masse reiste vi tilbake til hotellet, dusjet og la oss. Neste dag skulle vi reise tilbake igjen til det første hotellet i Berlin. Denne bussturen tok rundt 8 timer, så når klokka var rundt tre-fire var vi fremme. Vi sjekket inn på hotellet før vi skulle reise ned til sentrum i Berlin. Her fikk vi 2,5 time med fritid der vi fikk mer tid til å shoppe. Vi var på to forskjellige kjøpesenter. Denne gangen kjøpte jeg bare to kremer fra The Body shop. Senere på kvelden var vi på hotellet, slappet av, spiste middag og var klar for en ny spennende dag.

I dag skulle vi til Sachsenhausen, den siste konsentrasjonsleiren vi skulle besøke. Dette var en mer arbeidsleir enn utryddelsesleir men det var mange dødsfall her også. Bare på denne leiren ble de mer torturert, ikke bare fysisk men også mentalt. Vi fikk se fengselet i leiren, et museum, krematoriet, hvor de spiste og hvor de arbeidet. Utenfor fengselet hadde de tre stolper der de henrettet folk. De hadde tre forskjellige metoder på hvordan de hang mennesker. Den ene metoden gjorde et ordentlig sterkt inntrykk på meg og det var når de bandt fangens hender bak på ryggen og hang de opp. Dette gjorde at alle senene i skuldrene røk, og de som sto og observerte kunne faktisk høre at senene røk. For en forferdelig lyd å høre, men de som jobbet i leirene brydde seg ikke noe om fangene. Og i slutten hadde vi også en seremoni sånn som vi hadde i Birkenau. Selv om vi nå hadde sett inni tre forskjellige leirer er det ikke lett å forestille seg hva som faktisk har skjedd her, du får et godt og sterkt inntrykk av hendelsene, men du klarer ikke å se det for deg 100 %.

fengsel

minneseremoni

Da vi var ferdige her reiste vi tilbake til hotellet, spiste pizza og slappet av før vi skulle besøke Stasifengselet. Her hadde de veldig mange fanger og mange av dem var ganske unge, sånn på alder med meg. Vi fikk se mange av cellene og fikk også vite en del fakta om hvordan ting skjedde i fengselet osv…

sachsenhausen

Dette var vår siste dag på denne turen før vi reiste tilbake igjen til kaien på Hirtshals. I dag var vi på vei hjem igjen. Jeg hadde hatt en kjempekjekk uke her i Krakow og Berlin. Vi har kost oss masse og jeg kunne aldri hatt en bedre gjeng å reist sammen med. Vi var også kjempe heldige som hadde kjempe kule og snille foreldre med oss som ville oss det beste, og alltid hjalp oss hvis vi trengte det. Også var vi kjempe heldige som hadde Turid med oss, det var nemlig hun som hadde stelt i stand hele denne turen. Bussturen gikk veldig bra der vi så helt i slutten en film som heter Burning og det var en veldig morsom og kjekk film.

Båtturen gikk veldig bra hvor jeg fikk shoppet snop til familien og til meg selv, og Turid var kjempe snill og sa at i dag skulle vi få liv til å være oppe til 11 istedenfor 10, og at vi skulle på show. Showet gikk ut på at de som jobbet ombord sang forskjellige kjente sanger. I begynnelsen sang de en del sanger jeg ikke hadde hørt før, men når de begynte med Abba kunne jeg alle sangene videre og da var det veldig kjekt. Vi bestilte noen gode drinker som smakte sprite med jordbærsmak.

Dagen etterpå var vi i Stavanger klokka 06:30 og hjemme på Ålgård 07:00. Det var veldig deilig å komme hjem, men jeg kommer til å savne denne turen med den herlige gjengen. Jeg har fått opplevd veldig mye fint og fått mange nye minner. Denne turen var et minne for livet.

Fikk prøvd meg som journalist!

Hei!

I dag hadde jeg en spennende dag foran meg. Jeg og klassen min skulle nemlig reise til Stavanger. Hvert år lager Stavanger en festival som blir kalt for Nuart festival. Den går ut på at forskjellige kjente kunstnere fra forskjellige land kommer til Stavanger, og maler store kunstverk på bygninger, husvegger og diverse gjenstander rundt i gatene i byen. Dette skulle vi da se på. I tillegg hadde Stavanger Aftenblad et opplegg som heter Deadline. Der vi skulle få prøve oss som journalister.stavanger-aftenblad

Vi reiste inn med buss til Stavanger rett før halv ni, og var fremme rett rundt klokka ni. Klassen ble delt inn i to grupper, der den ene gruppa startet med å gå rundt å se på kunstverk i gatene, og den andre gruppa startet inne på opplegget til Stavanger Aftenblad. Jeg og gruppa mi startet ute. En ting jeg kan fortelle er at det var så mange kule kunstverk. Alle var unike på hver sin måte, og kunstnerne var knallflinke til å male. De hadde brukt mange forskjellige teknikker for at kunstverket skulle se mest mulig levende ut. Og det klarte de med glans. Vi vandret rundt i gatene, og etter 2 timer hadde vi rukket å se på 27 forskjellige kunstverk.

nuart-2

nuart-tre-dukker

nuart-reinsdyr

nuart-krig

Etter de to timene var det tid for lunsj, og den var jo selvfølgelig på Mac Donalds. Jeg er så sjelden på Mac Donalds så da er det alltid ekstra godt. Vi fikk en 30 minutters pause før vi måtte være tilbake igjen på møteplassen som var inne i Stavanger Aftenblad sitt lokale. Nå var det endelig min gruppe som skulle få lov til å bli med på Deadline. Vi gikk inn til et kjempe stort rom, som hadde mange små rom og veggene var utformet i svinger, og det var kule fargelys i taket.

stavanger-aftenblad-1

Når vi hadde kommet inn startet vi med å se en video der vi lærte hva en journalist måtte forholde seg til. Det med å bruke rett bruk av bilder, hvordan vi skulle skrive uten å bruke navn på personer i forbindelse med alvorlige ulykker, og ikke bruke ord som kunne være støtende for de det gjaldt. Etter det ble vi inndelt i grupper. Hver gruppe fikk hver sin kategori som de skulle skrive om. Min gruppe fikk krim. Hver av oss fikk hver vår notisblokk og penn. Dette ville bli svært nyttig fordi vi skulle intervjue forskjellige personer, og da ville vi trenge en plass å skrive ned informasjonen vi fikk.

stavanger-aftenblad-notatblokk

stavanger-aftenblad-krim

Alle gruppene fikk tildelt hvert sitt skriveområde, der vårt kontor var. Så startet det. På skriveplassen var det to skjermer, den ene viste sakene som vi skrev på en nettside, som bare oss på dette opplegget kunne se, også den andre skjermen fikk vi inn e-poster der det stod oppgaver som vi skulle gjøre,  telefonsamtaler som vi skulle svare på, eller så måtte vi ringe forskjellige personer for å få informasjon. Jeg trodde først at når vi fikk telefonsamtaler så måtte vi snakke selv men vi trykket alltid på forskjellige alternativer som passet til saken.

stavanger-aftenblad-sak-2

Min gruppe fikk en sak om en jente som hadde forsvunnet, og så måtte vi finne ut av hvor de hadde sett henne sist, hvem kunne hun ha vært med, snakke med kjente og politiet osv.. Når vi intervjuet forskjellige folk på forskjellige steder, så gikk vi til en skjerm, der det var forskjellige folk vi kunne trykke på som vi skulle intervjue. Og underveis kom det opp to alternativ til hva vi kunne spørre om, for å klare å komme i mål med saken.

De hadde mange små TV-skjermer rundt forbi der hver skjerm skulle forestille forskjellige plasser i Stavanger og Sandnes. De hadde også en plass der du kunne være på TV og være nyhetsrapporter. Selvfølgelig var det bare oss i dette rommet som kunne se disse sakene og TV-reportasjene. Vi fikk også en ny sak, som handlet om en brann på en stor båt med mange passasjerer. Denne saken laget vi en skikkelig avisartikkel som så helt ekte ut, men den ble jo ikke publisert på ordentlig. Nedenfor ser du gruppa mi sin sak om brann på Sea Universe, en båt.

stavanger-aftenblad-sak

Stavanger Aftenblad sitt opplegg var helt fantastisk. Du fikk en ordentlig følelse av hvordan det var å være journalist, og jeg lærte veldig mye. Det var litt stress også for du måtte ut å intervjue masse forskjellige personer, gå til forskjellige områder osv… men tida gikk kjempe fort og alle hadde det gøy. Dette var en kjempe kjekk dag utenom det vanlige. Det var også veldig kjekt å se på alle de kule kunstverkene.

Gjesdalmilå var topp!

Hei!

I dag var dagen for den berømte Gjesdalmilå. Tidligere har den blitt kalt for Edlandsvatnet rundt, men i og med at vi startet fra klubbhuset, rundt Edlandsvatnet og opp til klubbhuset igjen, er det 10 km og derfor blir den kalt for Gjesdalmilå.gjesdalmila-loypekart-768x679

Løpet startet klokka ett, jeg stilte meg klar på startstreken og ventet i spenning på startskuddet. Etter litt venting startet løpet. Starten gikk veldig bra, og jeg fikk en god start. Veldig kjekt å se at så mange mennesker står rundt i løypa og heier. Du får ekstra energi av det og jeg merker selv at jeg blir veldig glad. Ekstra kjekt var det når Henrik Ingebrigtsen heiet, Jakob Ingebrigtsen var og med å deltok.

gjesdalmila-1

gjesdalmila-30

Når jeg sprang over Vaulabruå, begynte det å bli ganske tungt. For langs hele grusveien var det sterk motvind, og den aller siste bakken fra Europris og opp til klubbhuset var ekstrem tung. Kjente ganske fort i bakken at beina mine var spagetti. Men jeg klarte meg godt opp hele bakken og kom inn på stadion storfornøyd med kjempe god tid på 44 minutt og 36 sekund og 3.plass i dameklassen.

Etter løpet jogget jeg litt rolig rundt på banen, også gikk jeg inn og fikk meg en brus, et kakestykke og et pizza stykke.

Nå trenger du ikke å velge klær selv!

For et par dager siden hadde God morgen norge en sak om en app. Det var en app som skulle hjelpe deg med å finne klær fra mitt eget klesskap som passer godt sammen. Så da bestemte jeg meg for at jeg skulle prøve denne appen. Jeg er egentlig ikke en person som sliter veldig med å finne ut hva jeg skal ha på meg, men det kan være greit i ny og ne, og ha litt altenativer.

Bilderesultat for pureple app

Denne klesappen heter «pureple». For at appen skal vite hva slags antrekk den skal finne så må du først lage en garderobe på appen. Da må du ta bilde av alle klærne dine, sko og accessorie, og legge de inn under forskjellige kategorier. Så når du har tatt bilde av alle de klærne dine, er appen klar for å tas i bruk. Da er det noe som heter «suggest outfit», trykk på den så begynner den å lage forskjellige outfits. Og selvfølgelig hvis du ikke liker det foreslåtte antrekket så kan du bare sveipe videre så kommer det opp et nytt antrekk.

Bilderesultat for pureple app warderobe pictures

Jeg prøvde det og det funket veldig bra. Dette er en veldig bra app som sparer deg for masse tid om morgene og kanskje får du opp nye antrekk og klær som du aldri hadde sett for deg, men som egentlig funket veldig bra sammen. Denne appen anbefaler jeg veldig, og den er helt gratis.