Dyredag på skolen

Hvordan ville det sett ut om vi hadde hunder, katter og en papegøye på skolen?  Noen mener det ville vært gøy, men er det mulig? Vi ønsket å finne ut litt om dette gjennom å intervjue 6 elever og rektor ved Solås skole.

Aksel Gilje Hjørnevik 1.klasse

Aksel Gilje Hjørnevik

Vi spurte Aksel om dyr og han svarte at hans favoritt dyr var gepard.  Han hadde ingen gepard som kjæledyr, men en mindre katt som heter Pus. Aksel synes det hadde vært kjekt å ha med noen dyr på skolen, men samtidig tror han nok at det kunne blitt noen ødeleggelser ettersom dyrene kunne ha skrapt på dører og vegger.

Adele Stokka 3.klasse

Adele Stokka

Adele har et kjæledyr som er en hund, og hun liker helst små hunder som ikke hopper, men selv har hun en stor hund som heter Rasmus.
Adele tror det hadde vært litt skummelt med dyredag for noen er kanskje redd for hunder.  – Selv er jeg redd for marsvin, og det hadde ikke vært kjekt å møte et marsvin i klasserommet, sier hun.  Videre sier Adele at noen elever kan være allergiske også, og dyrene måtte nok vært mye i bur om de var med på skolen.  Det hadde jo ikke vært så hyggelig for dyrene.

Christoffer Watland 4.klasse 

Christoffer Watland

Christoffers favorittdyr er hund.  Han har en husky-malamute som heter Kenai og en annen mindre hund som heter Hero.
Christoffer synes det hadde vært gøy med dyredag for både dyr og elever, men det måtte vært kontrollert.  Kanskje et dyr per klasse. Han sier også at det kunne vært vanskelig for det er jo ikke sikkert at alle dyrene var like snille.

Kine Eriksson 5.klasse

Kine Eriksson

Kines favorittdyr er hund og spesielt Bichon Havanais.  Hun har to slike som heter Bell og Joy. – En dyredag ville vært veldig gøy og jeg kunne godt tenke meg å ha med Bell og Joy på skolen. De har fulgt meg til skolen før, og ville helst vært med inn, men måtte hjem med mamma, sier Kine. Hun tror også at det ville vært utfordrende å ha dyredag på skolen, for det kunne blitt både ødeleggelser og kanskje noen dyr ville gjort fra seg.  Kine tenker at trening av dyr kunne vært kjekt å gjøre på en dyredag, men tror nok at det fort kunne blitt kaos

Jon Gunnar Ludvigson 2.klasse

Jon Gunnar Ludvigson

Mitt favorittdyr er hund og kjæledyret mitt er hunden Topsy. Hva tenker du om å ha en dyredag på skolen? – Jeg tror det hadde vært gøy å ha med Topsy på skolen om det var lov, men tror også det kunne blitt kaos for dyrene kunne hoppet over alt, sier Jon Gunnar.  Han legger til at en løsning kunne være å ha samme kjæledyr på det samme rommet, men er redd ting kunne blitt ødelagt og at noen kunne blitt skadet om dyrene løp over alt.

Vanya Vaule Bryans 7.klasse

Vanya Vaule Bryans

Vanya’s favorittdyr er tiger, men det er ikke hennes kjæledyr.  Hennes kjæledyr er 5 katter, fisker og den grå jako-papegøyen Sophie. Hva tenker du om å ha en dyredag på skolen?  Vanya tenker seg om før hun svarer at det hadde vært spesielt å ha med kjæledyr på skolen, men vet ikke om dyrene ville likt det særlig godt.  Det hadde nok blitt utfordrende å holde styr på alle dyrene også, ja faktisk litt stressende, sier hun. Vanya mener at om vi hadde en dyredag på skolen så måtte dyrene vært i bur når de ikke blir kost med.  Om det ble en dyredag på skolen ville Vanya hatt med seg papegøyen Sophie.

Rektor Kirsti Sævik

Kirsti Sævik

-Mitt favorittdyr er hund og jeg har både hund og katt som kjæledyr. Kirsti mener det ville vært veldig kjekt med dyredag, men utfordringen er at noen er allergiske mot dyr. Noen dyr mister hår (røyter) som gjør at de med allergi kan bli syke. For å kunne vurdere en dyredag på skolen måtte vi funnet ut hvor mange som er allergiske og om noen er redd for dyr. Om vi hadde fått svar på dette og det viste seg å være mulig kunne vi kanskje hatt en kort utedag med besøk av kjæledyr, men den dagen måtte vært nøye planlagt.

Etter å ha intervjuet både elever og rektor har vi funnet ut at mange liker dyr og har kjæledyr.  En dyredag på skolen er noe mange ville likt å ha, men vi forstår at vi måtte ha funnet ut mer om allergi og om noen er redd for dyr, og tenkt nøye gjennom hvordan en dyredag kunne ha blitt gjennomført.  Så gjenstår det å se om dette en gang vil skje. Vi, Andreas og Johnas i 6 klasse, synes det hadde vært helt supert.

Tekst og foto: Andreas Tjessem Kvål og Johnas Nilsen Christoffersen