Så mye sukker kan du spise

Er inntaket egentlig for høyt?
Det handler ikke om å eliminere alt som inneholder sukker, men å ha ett bevisst forhold til inntak i det daglige, for best mulig gevinst for helsen din.

Visste du at anbefalingene for sukker er 50 gram tilsatt sukker pr dag? Dette er taket som er satt, men det er selvsagt variasjoner i forhold til vekt. Egentlig sier man ca 10E%, men siden noen gjerne har et veldig høyt inntak, enten pga mye aktivitet eller overvekt, så er taket satt til 50 gram, og selvsagt mye mindre for barn.

Dette tenker du kanskje høres mye ut, 50 gram? Og ja, det burde være nok – men for å illustrere disse grammene og for å vise hvor lett det er å komme opp i disse mengdene, så er det faktisk bare en halv liter med sukkerholdig brus, så er man oppe i denne mengden sukker. Hvis man koser seg i helgen med cola, sjokolade og litt is, samtidig som vi spiser syltetøy, brunost og et par havrekjekser, så er man plutselig kommet i veldig høye doser sukker på kort tid. Om dette skjer av og til så er det selvsagt ikke noe problem, problemet oppstår om man hver eneste dag presser grensene og har et høyt inntak.

Hvis man har som mål om å redusere sukkerinntaket- så er brus en veldig stor bidragsyter til høyt sukkerinntak. Det handler ikke om å fjerne alt som inneholder sukker, men heller å begrense der man kan og benytte alternativer slik at den totale mengden sukker ikke blir så høy.

Gode retningslinjer som jeg prater med mine kunder om

Det finnes ikke nei- mat, men alt med måte. Velg dine kalorier med omhu, det er lov å takke nei! Bruk sukkerkvoten på noe du virkelig liker, og bygg grunnmuren i kostholdet med næringsrik mat.

Det undrer meg at reaksjonene på om man takker nei til en frukt ikke er tilstede, men med en gang man takker nei til et kakestykke så skal dette kommenteres.

Kun en kropp, ta vare på den

Husk at vi kun har en bukspyttkjertel, og den skal vare livet ut. Ved høyt inntak kan du risikere å få insulinresistens, som gjør at cellene ikke reagerer på insulin, og det blir pumpet ut veldig mye insulin for at cellene skal reagere på dette. Insulinet produseres for å senke blodsukkeret etter matinntak. På lengre sikt kan dette resultere i at bukspyttkjertelen blir sliten og ikke lenger kan produsere insulin, som da gjør at du vil gå med et høyt blodsukker hele tiden og da har du utviklet diabetes type 2.

Rundt 200.000 personer har diagnosen diabetes type 2 i Norge den dag i dag, og tar man med de som er udiagnostisert så anslås det at mellom 300.000 og 400.000 personer har diabetes type 2. Dette er høye tall, og en tankevekker i seg selv.

Forebygging er så mye enklere enn å reparere!

Og du.. Det handler ikke om å eliminere alt som inneholder sukker, men å ha et bevisst forhold til inntak i det daglige, for best mulig gevinst for helsen din.

5 tips til en sunnere hverdag og mindre søtsug:

  1. Planlegg måltidene, og spis nok mat som inneholder både fett, protein og karbohydrater!
    Om du spiser for lite til hvert måltid vil du ofte kjenne at søtsuget kommer snikende på kvelden og hodet stuper langt ned i godteskuffen.
  2. Prøv å redusere mengden brus, godteri og den slags, og prøv å holde deg til den gode gamle «en gang i uken». Mye vil ha mer- og det stemmer ofte! Man kan merke at etter perioder hvor man konsumerer mer søtt en vanlig, for eksempel etter påske eller jul, så er søtsuget ofte ganske sterkt. Kutter man det ut en periode og spiser skikkelig, så kommer dette mye sjeldnere.
  3. Om du er av den som synes det er vanskelig å la være å ta seg noe godt om kveldene, så unngå å ha ting liggende i hus. Har hu det tilgjengelig er terskelen ganske mye lavere for å spise det enn om du fysisk er nødt til å stikke på butikken for å kjøpe det.
  4. Ha gode alternativer i hus om søtsuget blir veldig stort!
    Jeg har alltid vaniljekesam og 86% sjokolade i hus, som jeg da rasper over. Det demper søtsuget, smaker fantastisk og bidrar med gode næringsstoffer i tillegg.
  5. Om du kjenner du har lyst på noe, så er det ofte bare fordi du kjeder deg. Prøv å finne på noe, snurr i ring, gå en tur, ta en kjapp treningsøkt eller bare ta deg en gulrot så plutselig er det over.Nå er vi kommet i november,  så det kan absolutt være en fin anledning til  å utfordre seg litt før desember! Trenger ikke gå helt sukkerfri, men hva med å hvert fall ha et litt mer bevisst forhold til hva du putter i munnen og hvor mye, og kjenn på hva det gjør med kroppen.
Legg igjen en kommentar