Hva skal til for å lykkes?

Er det egentlig så komplisert?
Lær deg å si ja til deg selv, prioriter din kropp og ditt hode også.  Vi har så lett for å stå på pinne for alle andre og glemme oss selv i det hele.

Er du en av dem som flere ganger har tenkt at fra og med mandag skal treningen starte for fullt? Og kostholdet skal virkelig få en endring etter litt mange utskeielser? I så fall er du ikke alene, verken om tanken og heller ikke om du har opplevd mislykkede forsøk.


Karina Danielsen (24) – En blogg om trening og kosthold.
Kort om meg: Jeg har jobbet som personlig trener siden 2014. Jeg er samboer, har to små barn på fem og tre år og bor på Lye hvor jeg har mitt private PT-studio. I bloggen vil jeg spesielt legge vekt på hvordan du får tid og inspirasjon til trening i en hektisk hverdag.


Hva om det fantes en pille som gjorde deg sterkere, slankere/strammere, bedre fysisk og psykisk, bedret humør og kognitiv tenkning, mer balansert og forbedret helse generelt? En kropp som er mindre utsatt for skader og sykdommer. Hvor mye ville du gjort for å få tak i denne pillen?

Denne pillen finnes dessverre ikke, men svaret er fortsatt like enkelt, og kan sies med to ord.
Kosthold og trening. Og her trengs det å finne en balanse for å lykkes. Selv om det er så enkelt, er det likevel så vanskelig.
Det kan være vanskelig å finne tid og overskudd i en hektisk hverdag, spesielt når man ikke har trent på å opprettholde denne disiplinen, da dette også er noe man må trene på. Det å klare og få tatt seg en rask treningsøkt, selv om du er sliten og egentlig ikke har lyst, men du gjør det fordi du vet at kroppen din takker deg og at du kommer til å sitte igjen med en god følelse etterpå.

Vi er utsatt for for mye press i hverdagen generelt, og når det kommer til kosthold og trening får man gjerne inntrykk av at det skal være så utrolig mye for at det skal gi effekt og være bra nok.
Om vi starter med å senke listen litt, så er vi kommet langt. Det er ingenting som sier at man må på et treningssenter for å kunne kalle det trening, det kan likeså godt skje i skogen, i hagen eller i stuen.

For meg er det utrolig viktig å få frem budskapet om at kosthold og trening ikke trenger å være så komplisert. Det trenger ikke å være blodsmak i munnen og torsk til lunsj. Har du aldri trent før, og starter med en gang i uken, så er dette 100 prosent forbedring, du trenger absolutt ikke starte med fire økter per uke! Om du har flere uvaner i kostholdet ditt, ikke start med å ta en helomvending hvor du skal få et såkalt «perfekte kosthold» (hva nå enn det er) med en eneste gang. Start med å fjerne det du ser på som den største uvanen, og ta en ting om gangen.
Ta små steg; tilsett mer grønnsaker til hvert måltid. Spis mer frukt. Reduser mengden sukker. Spis mer proteiner. Gjør det enkelt og gjennomførbart.

Det er viktig å se på hva som er målet ditt og om treningsmengden og kostholdet står i stil til dette.
Har man et mål om å bli best i noe, så må man selvsagt legge mye tid og krefter i dette, og det samme gjelder om man ønsker å stille i konkurranse som innebærer en ugunstig lav fettprosent. Da må man virkelig gå all inn, men da har man som regel en indre motivasjon for å få til dette. Er man derimot den «vanlige mannen i gata» som ønsker å ha en sunn og sterk kropp som tåler det hverdagen har og by på – så er det ikke veldig mange punkter som skal til for å lykkes og du må heller ikke ofre all tid og krefter på vegen mot en sunnere kropp.

1. Kontinuitet

Du må holde på over tid! Det nytter ikke å trene fem ganger en uke og forvente store resultater – du må holde på, uke etter uke, og nettopp derfor er det viktig at du starter i det små, slik at du klarer å holde ut over tid. Det er bedre å ha en økt i uken i ett år enn tre ganger per uke i to mnd og så går du lei og gir opp. Det blir 52 økter mot 24.

2. Trening – Finn en treningsform du faktisk liker

Det nytter ikke å motivere seg for noe man synes er skikkelig kjedelig. Om du synes løping er forferdelig kjedelig, så la være. Du kan selvsagt gi det en sjanse, for plutselig synes du det er gøy om du bare starter litt rolig og føler litt mestring. Den beste treningen er uansett den du klarer å gjennomføre over tid og som du finner glede i.

3. Kosthold 

Du trenger ikke å unngå alt som er godt selv om du vil leve sunt. Sunt er ikke synonymt med kjedelig heller, som veldig mange tenker. Jeg har også flere ganger hørt om de som skygger unna eller gruer seg til sosiale settinger fordi at de ikke ønsker å bli fristet av søte matvarer. Det er viktig å tenke måtehold i alt vi gjør, og jeg vil si det er sunnere å ta et kakestykke i sosialt lag enn å spise torsk og brokkoli alene.
Tanken er litt av alt og alt med måte. Kaken smaker det samme gang nummer to, så kanskje holder det med et lite stykke. La mat være mat og snacks være snacks. Om 80 prosent består av næringsrik mat – så tåler vi fint litt slingring på kostholdet ellers. Jeg personlig tror at det bare gjør oss godt, og lister over ja og nei mat trengs overhodet ikke, det er mer spørsmål om timing og mengde.

4. Prioriteringer

Velg dine kalorier med omhu! Om du er veldig glad i sjokolade, så ta en sjokolade og ikke tenk så mye mer på det. Men du trenger ikke si ja til alt du blir tilbudt. Det er lov å si nei takk til en smultring om du egentlig ikke liker smultring så veldig godt. Om du skal kose deg en kveld så trenger man gjerne ikke gå helt bananas med alt som tenkes kan, men velge ut det man liker veldig godt og virkelig kose seg med dette. Og det er ikke krise om du tar en sjokoladebit på jobben en tirsdag – det er ikke den som velter lasset, men om sjokoladebiten blir til 200 gram og dette skjer ofte, da kan det fort bli et problem.

Konklusjonen er altså følgende;

Det finnes ingen magisk pille som gjør alt det overnevnte, men det finnes en relativt enkel måte og oppnå helsegevinster ved hjelp av sunn fornuft og en liten dose innsats og disiplin.
Tren er par ganger i uken, ikke undervurder hverdags-aktivitet – 10.000 steg er et veldig fint mål å ha, og la et måltid være et måltid som gir næring; et par skoleboller er ikke noe å ha til lunsj, men å ta en skolebolle etter et fullverdig måltid innimellom bør heller ikke være noe problem.

Til sist: Lær deg å si ja til deg selv, prioriter din kropp og ditt hode også. 
Vi har så lett for å stå på pinne for alle andre og glemme oss selv i det hele. Men husk at du er også viktig. Og om du får være en bedre versjon av deg selv, så vil dette påvirke de rundt deg! Mange føler kanskje at trening ikke er noe man kan prioritere tiden sin på, da det er så mye annet som skjer. Men jeg er overbevist om at alle ila av uken har tid til et par økter med 30 minutters hjemmetrening i stuen. For tro meg, du trenger ikke gjøre så mye mer enn det, og ihvertfall ikke for å få forbedre formen.

Neste ukes tema: Hjemmetrening

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.