Det optimale kostholdet

Og finnes dette?

Som personlig trener og kostholdsveileder får jeg veldig ofte spørsmål om kosthold, og hva som er optimalt. Hver eneste gang svarer jeg det kjedelige svaret; «det kommer an på». Grunnen til dette er rett og slett fordi det ikke finnes noe som heter et optimalt kosthold, da det kommer veldig an på hvert enkelt individ.

Hva er det perfekte kostoldet?

Vi må ta med i beregningen om hva man har tilgjengelig, hvor ofte man har mulighet til å spise, om personen responderer bra eller dårlig på mer/mindre karbohydrater og fett osv. Det er mange faktorer som spiller inn, men en ting som er helt sikkert at det «perfekte» kostholdet i teorien, ikke alltid funker i praksis. Det vil da resultere i at det faktisk ikke funker slik som man ønsker. Vi vet at brus og sjokolade ikke er optimalt for oss, sett i et helseperspektiv, men vi vet også at livet skjer og at det vil stadig være situasjoner hvor man blir tilbudt det ene og andre, og det burde det selvsagt være rom for.

Når jeg nevner det såkalte optimale kostholdet, så vil dette definitiv variere utifra hvilken person man stiller spørsmålet til.
For en person som er er veganer, vil selvsagt et vegansk kosthold være det beste, og for en som responderer enormt bra på lavkarbo vil det være det beste. Forskere og fagpersoner er sterkt uenige i mange ting – noen mener melk er bra og andre ikke. Noen forskere og leger mener at alle typer karbohydrater kan sammenlignes med sukker, at det er det samme om det kommer fra grove kornprodukter eller en slikkepinne. Det er så enormt store variasjoner og synspunkter, og det er vanskelig å vite hva som er rett og hva som er galt. I det ene øyeblikket er kokosolje rene super-maten, mens i neste øyeblikk er det roten til alt vondt. Uansett hvor vi snur oss så er det motstridende råd som vandrer, og det gjelder å holde tungen rett i munnen og prøve å holde seg til en fornuftig tankegang; litt av alt og alt med måte.  Vi må ikke strebe etter det perfekte, men kanskje heller ha de «gode gamle» rådene i bunn hvor vi faktisk prøver å spise variert, få i oss mest mulig mat som ikke er behandlet (halvfabrikat) og holde oss til godteri en dag i uken og ikke syv.

 

Hva må gjøres for en varig endring?

Det som er viktig når du skal endre på ditt kosthold er å se på hvordan ditt kosthold er den dag i dag, og prøve å forbedre dette. Det hjelper ikke å se på hvordan du vil at kostholdet ditt skal se ut – om det er veldig lagt i fra hvordan du faktisk har det den dag i dag.
Slik som med trening er det viktigste å prøve å forbedre. Trener du ikke den dag i dag, så vil en økt i uken være forbedring og du har kommet langt. Det nytter ikke å skulle hoppe fra 0 økter i uken til 6 – det vil aldri vare. 

Start i det små og endre ett måltid, eller luke ut en uvane om gangen. Da vil du kunne klare å gradvis forbedre og det vil være en sjanse for at du får den endringen du ønsker. Det er faktisk en grunn til at vi alltid skal starte på mandag eller etter nyttår, vi skal liksom gå all inn. Problemet er at det oftest da ikke blir en varig endring.

Det må være gjennomførbart over tid og det må være en gradvis endring, slik at du får tid til å tilpasse deg. Som regel funker ikke «dietter». De aller fleste har gått opp igjen den vekten de har gått ned, et år etter, og mange havner over det de allerede var på i utgangspunktet. Ordet diett sier noe om «en gitt tid» , igjen – noe som ikke varer. Derfor bør vi jobbe mot en livsstilsendring, ikke en quickfix!

Mine tips til deg som ønsker å gjøre endringer i kostholdet:

  1. Sett deg ned og tenk nøye gjennom hvorfor du vil gjøre endringer, og hvor klar du faktisk er for å gjøre dette. Er det kun fordi du føler at du burde? Eller er det andre dypere ting som ligger i bunn? Jeg ser etter «readiness for change» som går ut på å tolke hvor klar kunden er for en endring. En person som er veldig klar for å endre hverdagen for  å føle seg bedre eller som har fått beskjed av legen at en endring må skje, tåler gjerne større endringer enn for en person som egentlig ikke har så stor motivasjon, men som føler at det burde vært litt bedre. Og utifra dette kan man styre hvor «drastiske» tiltak man skal gjøre.

  2. Når du har funnet ut at du er klar for en endring så er det viktig å finne ut hvordan du skal gjøre dette og sette seg et mål. Hva vil du oppnå? Hvor viktig er dette for deg? Hvordan skal du nå dette målet?

  3. Når du har kommet deg forbi dette så er det veldig lett å finne på unnskyldninger til hvorfor det ikke går eller at det er så mye selskap fremover så det er bedre å starte etter dette og så videre. Det er lett å fokusere på hvorfor det ikke går istedenfor å fokusere på hva som faktisk går. Det viktige vil være å erkjenne bekymringene/problemene, og deretter å flytte fokuset over på mulighetene istedenfor hindringene. La oss si det er kake på jobben hver fredag, den er grei – men kanskje du kan godta lite stykke og være fornøyd med det, men droppe å ta en gang til? Å være løsningsorientert og øve på dette vil definitivt hjelpe deg å se muligheter fremfor hindringer på veien, som igjen øker sjansene for å lykkes.

Det kan være lurt å ta en uke hvor du observerer ditt eget kosthold. Skriv ned alt du spiser i løpet av  en uke, ikke på grammet, men sånn ca og analyser etterpå hva som er spising pga du er sulten og hva som er såkalt «kjede-spising». Med å få en bevissthet rundt sitt eget kosthold og faktisk tenke litt over hva som puttes i munnen og observere sine egne spisevaner så vil man fort få en liten aha-opplevelse. Du vil kanskje finne ut når søtbehovet melder seg og om det er en trend i det? Kanskje er det fordi du tidlig på dagen spiser for lite og med å spise mer og godt sammensatt tidligere på dagen unngår å stupe inn i kjøkkenskapene på kvelden, fordi kroppen faktisk har fått nok næring ila dagen?

Uansett hvilke mål du har, så er det viktig å sette seg ned og ha en plan og vite hva du skal gjøre.

«If you fail to plan, you are planning to fail»   

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.